نشانه های رب گوجه فرنگی تازه

گوجه فرنگی یکی از مهمترین و خوشمزه ترین سبزیجات است که برای مصارف مختلف در جوامع بشری مورد استفاده قرار می گیرد. گوجه فرنگی در رنگ های مختلفی در بازار عرضه می شود. یکی از مهمترین فرآورده های حاصل از گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی است که برای پختن انواع سوپ ها و غذا های مختلف استفاده می شود. رب گوجه فرنگی جزء جدا ناپذیری از صنعت آشپزی است. گوجه فرنگی ابتدا در کشور های اروپایی و سپس در کشور های آسیایی و آمریکایی رونق پیدا کرد. خواص بی شمار گوجه فرنگی باعث شده است تا از نظر علم پزشکی بسیار مورد توجه قرار گیرد. رب گوجه یکی از مهمترین فاکتور های لازم در پخت  اکثر غذا های ایرانی است. با توجه به اینکه امروزه تعداد زیادی شرکت و افراد سودجو به تولید رب بی کیفیت و غیر مرغوب می پردازند، بهتر است که با انواع روش های تشخیص رب گوجه فرنگی تازه از غیر مرغوب آشنا شویم.

 

انواع گوجه فرنگی در تولید رب گوجه فرنگی

  • گوجه فرنگی طبیعی:

گوجه فرنگی طبیعی در محیط کشاورزی و در شرایط مناسب طبیعی رشد کرده است. مقدار رب حاصل از گوجه فرنگی طبیعی یا محلی کم است. اما ماندگاری رب بالا است.

  • گوجه فرنگی غیر محلی یا گلخانه ای:

گوجه فرنگی غیر محلی در محیط گلخانه و شرایط آب و هوای ثابتی رشد می کند. مقدار رب حاصل از گوجه فرنگی غیر محلی بیشتر است. اما میزان ماندگاری آن کم تر و احتمال خراب شدن آن بیشتر است.

 

انواع  روش های تولید  رب گوجه فرنگی

با توجه به اهمیت زیاد رب به عنوان یکی از مهمترین فاکتور های لازم در پخت غذا، تولید رب به دو صورت  خانگی و صنعتی صورت می گیرد

 

تفاوت رب گوجه فرنگی خانگی با صنعتی

  • در روش خانگی، تمام مراحل پخت رب به صورت دستی انجام شده و مدت زمان زیادی برای پخت گوجه فرنگی صرف می شود.
  • رب محلی دارای  بو و مزه ترش تر و غلظت کمتری نسبت به گوجه فرنگی صنعتی است.
  • به رب خانگی هیچ‌گونه اسانس  و مواد افزودنی  اضافه نمی شود.
  • در رب صنعتی از انواع مواد افزودنی برای افزایش پایداری و ماندگاری رب استفاده می شود.
  • فرآیند تولید رب به روش صنعتی توسط دستگاه های پیشرفته انجام می شود.

با توجه به افزایش تقاضای بازار برای رب، تعداد زیادی از افراد سودجو به تولید انواع رب گوجه بی کیفیت و بی ارزش می پردازند و به بازار عرضه می کنند. با توجه به تنوع محصولات رب در بازار، باید بتوانیم بهترین و با کیفیت ترین رب را خریداری کنیم.

 

راه های تشخیص رب گوجه فرنگی تازه

  • رنگ رب گوجه فرنگی :

رنگ رب یکی از مهمترین فاکتور های تشخیصی رب گوجه فرنگی مرغوب از غیر مرغوب است. رنگ رب  مرغوب و سالم باید به صورت قرمز نسبتا روشن باشد. در صورتی که رنگ رب خیلی کم رنگ باشد و به سمت نارنجی متمایل باشد، در این حالت برای تولید رب از گوجه فرنگی های سبز و نارس استفاده شده است. اگر رنگ رب بیش از اندازه قرمز باشد، در این حالت برای افزایش رنگ رب از  انواع رنگ های غیر طبیعی استفاده  شده است. اگر رنگ رب به صورت تیره یا سیاه باشد، در این حالت از گوجه فرنگی های فرسوده و خراب استفاده شده است، یا اینکه حرارت و دمای پخت گوجه فرنگی بسیار بالا بوده است. رب گوجه‌فرنگی سبز دانه دارای رنگ مناسبی است.

  • غلظت رب گوجه فرنگی

غلظت رب گوجه‌فرنگی یکی دیگر از فاکتور های مهم تعیین کننده رب گوجه فرنگی تازه و مرغوب است. غلظت رب گوجه‌ باید متناسب با مقدار و‌جنس گوجه ‌فرنگی به ‌کار برده ‌شده در آن باشد. هر قدر که از گوجه فرنگی گوشتی تر استفاده شود، غلظت رب بیشتر است. اما اگر از گوجه های بی کیفیت و خراب استفاده شود، غلظت رب بسیار کم است و حالت آبکی دارد. اگر غلظت یک رب از حالت طبیعی خیلی بیشتر باشد، در این حالت از افزودنی هایی مثل کدو و  ذرات نان استفاده شده است. کدو به مرور زمان باعث آلزایمر می شود. رب گوجه فرنگی سبز دانه  دارای غلظت مناسبی است.

 

  • بقایای پوست و رنگ های اضافی در رب گوجه فرنگی

در تولید رب گوجه باید از گوجه فرنگی های مناسب و تازه استفاده شود. پوسته و هسته های گوجه فرنگی باید کامل جدا شود. در صورتی که  در رب بقایای پوست یا رنگ های دیگر دیده شود در این حالت رب تازه نیست و بی کیفیت است.

  • بوی رب گوجه فرنگی

بوی رب باید متعادل و مطبوع باشد. اگر شما در هنگام بو کردن رب احساس کنید که بوی آن نامطبوع است و بوی کپک می دهد، در چنین حالتی  رب تازه نیست. رب گوجه فرنگی سبز دانه دارای عطر و طعم بی نظیری است.

  • شرکت تولید کننده رب گوجه فرنگی

امروزه تعداد زیادی از شرکت ها به تولید رب گوجه می پردازند. بسیاری از این شرکت ها تازه شروع به فعالیت کرده و چندان محبوبیت و معروفیتی در بازار ندارند. با توجه به اینکه در رب صنعتی از مواد نگهدارنده برای افزایش ماندگاری رب استفاده می کنند، بهتر است  از شرکتی که سال هاست در زمینه تولید رب فعالیت می کند و کیفیت و مرغوبیت محصول آن ثابت شده است، خریداری شود. رب گوجه فرنگی سبز دانه در  بهترین و با کیفیت ترین حالت به بازار عرضه می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا در ارتباط با رب گوجه فرنگی تازه توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

عضویت در باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان سبزدانه از آخرین تخفیف ها زود تر از همه مطلع شوید.

شرکت بازرگانی و صنایع غذایی سبزدانه هرمزان

سبزدانه هرمزان فعالیت خود را در زمینه تولید و عرضه محصولات بسته بندی شده کشاورزی شامل حبوبات ، غلات ، خشکبار و سویا از سال 1380 شروع نموده است.

سبزدانه را در فضای مجازی دنبال کنید

پست الکترونیکی

info@sabzdaneh.com

تلفن تماس

02188065250 - 02188065251

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران-میدان ونک-خیابان ملاصدرا-پلاک 242- طبقه 5 واحد 18