آشنایی با ادویه های مختلف و خواصشان

خواص ادویه ها

معرفی و کاربرد ادویه ها

 

در این مقاله قصد داریم شما را با خواص ادویه ها آشنا کنیم شما خوبان می توانید جهت اطلاع بیشتر در این باره همراه ما باشید. استفاده کردن مرتب ادویه جات علاوه بر این که طعم و عطر خوبی به غذا می دهد فواید و خواص بسیاری برای سلامتی بدن انسان دارد که سبب تنظیم فشار خون، تنظیم قند خون، هضم غذا و . . . می شود.

ادویه جات از قدیم تا حالا در سفره های غذا همراه انسان ها بوده است. انواع ادویه ها با عطر و رنگ های مختلف و خواص درمانی گوناگون خود، برترین چاشنی برای خوشمزه کردن غذا بوده اند. چاشنی هایی که علاوه بر طعم و بوی بی نظیری که به غذا می دهند، برخی از ناراحتی ها و بیماری های مصرف کنندگان را نیز بهبود می بخشند.

انواع ادویه و خواص درمانی آنها

خواص ادویه ها همراه با طعم و بوی شگفت انگیز آنها، سبب شده است تا افراد بومی هر منطقه، با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه خود، مخلوطی از ادویه ها در تهیه غذای خود مصرف کنند.

بعضی از انواع ادویه ها نیز، در تهیه و طبخ بیشتر غذاها کاربرد فراوانی دارند و خیلی از شما ما بدون آنکه بدانید، تمام وقت از فواید و خواص آنها بهره مند می شوید.

مهمترین خواص ادویه ها چیست؟

مهمترین دلیل خوشمزه تر شدن غذاهای مهمانی و جشن ها ادویه جات است. علاوه بر خواص ادویه ها طعم و عطر آن باعث می شود تا غذا طعمی خوشمزه تر و محبوبیت بیشتری داشته باشد. خواص درمانی چاشنی های خوراکی، نقش بسیار مهمی در انتخاب کردن ادویه هر خوراک دارد.

خواص ادویه ها

از مهمترین خواص ادویه ها این است که سرشار از فسفر، کلسیم و منیزیم هستند این ویتامین ها همه برای سلامتی ماهیچه های استخوان سودمند هستند. بیست گرم ادویه مخلوط ممکن است حاوی 10 میلی گرم کلسیم باشد. به گفته متخصصان تغذیه و سلامت ادویه ها علاوه بر این که به سلامت بدن انسان کمک می کند تا میزان مواد مغذی در آن جذب شوند، کمک بسیاری نیز به سلامت روده ها می کند. ادویه ها حاوی فیبر رژیم غذایی هستند که به حرکت کردن غذا در روده کمک بسیاری می کند. پس ادویه ها در هضم غذا کمک کرده و باعث تقویت دستگاه گوارش می شود. وجود پروتئین کافی در ادویه ها باعث می شود مواد مغذی از قسمتی به قسمت دیگر بدن منتقل شود یعنی به حرکت درآید.

خواص درمانی و کاربرد انواع ادویه ها

در مطالب بالا با شناخت و خواص ادویه ها آشنا شدید اما در این مطلب به بررسی انواع ادویه ها و کارایی آنها می پردازیم. انواع ادویه ها عبارتند از: دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، زیره سبز و سیاه، گشنیز، سیاه دانه، زعفران، هل، خردل، پودر سیر و موسیر و . . .

تخم گشنیز: گشنیز یکی از گیاهان معطری است كه در طب سنتی و آشپزی استفاده دارد. این ادویه بیشتر به صورت درسته در برخی شیرینی و ترشی جات مورد استفاده قرار می گیرد. پودر این نوع ادویه ضد باکتری است و برای بیماری هایی نظیر اسهال خونی، تیفوئید، وبا مفید است.

هل : یکی از معطرترین انواع ادویه ها كه منشا اصلی آن هندوستان است هل می باشد. در کشور ما معمولا برای معطر کردن چای یا تهیه شیرینی ‌جات به‌ كار گرفته می‌شود، اما در کشورهای عربی و هند کاربرد بسیار فراوانی دارد. هل قلب و سیستم گوارشی را تقویت کرده و هضم غذا را آسان می کند همچنین خاصیت ضد سمی دارد. یكی دیگر از کاربردهای هل مصرف در غذا، برای خوشبو کردن خورش‌های مجالس و نذری است. هل در سه نمونه سفید، سبز و سیاه وجود دارد كه خواص آنها یكسان می باشد. این نوع ادویه خوشبو را با عسل و چای دم كرده سرو کنید تا سرماخوردگی خوب شده و همچنین تب را پایین می آورد. همچنین اگر رفلاکس معده دارید و زیاد ترش می‌كنید، از خوردن هل غافل نشوید.

خردل: این ادویه در خانواده ادویه ها دسته ‌بندی می‌شود و موارد مصرف دیگری نیز دارد مانند استفاده در ساخت بمب‌ های شیمیایی كه با استفاده از آن سیستم عصبی تخریب می شود. این نوع ادویه به صورت دانه های پودری زرد رنگ به فروش می رسد. سس خردل ساده ترین طریقه مصرف خردل است كه با نشاسته، سركه، نمک و شكر تهیه می شود و همراه انواع ساندویچ و غذاهای فست فودی استفاده می شود. این نوع ادویه برای درمان گرفتگی بینی و عفونت‌ های مجاری تنفسی خیلی سودمند و موثر است. خردل، دارای عنصر سلنیوم است كه برای بهبود سرطان، روماتیسم و آسم كاربرد دارد. خردل، به خاطر ملین بودن سبب باز شدن اشتها می‌‌شود، پس مصرف آن در كنار غذاهای فست فودی و سنگین خوب است.

زنجبیل: زنجبیل یکی دیگر از ادویه‌ های معطر و با خواص درمانی بسیار بالا است که چینی ها و هندی ها در اکثر غذاهای خود آن را به کار می برند. و همچنین در نانوایی و قنادی كاربرد بسیار فراوانی دارد. این نوع ادویه از رشد‌ سلول‌های سرطان روده پیشگیری می کند. زنجبیل ضد نفخ، ضد لخته شدن خون، ضد تهوع است و بسیار مقوی و کاهش دهنده كلسترول خون است. ریشه زنجبیل به صورت تازه و خشک شده در دسترس است پودر آن را برای مخلوط کردن ادویه ها به كار می برند. این ادویه جادویی سبب ترشح كورتیزول و تحریك غدد فوق كلیوی می‌‌شود كه برای بهبود روماتیسم بسیار سودمند است.

شناخت انواع ادویه های مختلف و خواصشان

زیره: یکی دیگر از ادویه هایی که خواص درمانی بسیار زیادی دارد زیره است. این نوع ادویه دارای مقادیر شگفت‌ انگیزی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی، آهن، سرب، ویتامین های آ سی، ای، فسفر و سدیم را در خود دارد. از عجایب زیره این است که كالری‌ آن بسیار است، به طوری که هر صد گرم زیره، سیصد و هفتاد كیلو كالری انرژی دارد. زیره با دارا بودن ویتامین ها و مواد گفته شده می تواند از بیماری های گوارشی، ناراحتی های کبد و انواع سرطان جلوگیری کند. موارد مصرف زیره سیاه و زیره سبز متفاوت است اما خواص درمانی یکسانی دارند. زیره سبز به دلیل بو و عطر خوبش و همچنین طبع گرمش، مستقیما در خوراک ها مورد استفاده قرار می گیرد،‌ ولی زیره سیاه بیشتر در پلو به كار می رود. پودر زیره سبز در تهیه انواع سس گوشت به کار می رود. چرا که علاوه بر عطر و بوی خوش، خاصیت میکروب کشی دارد و به عنوان یك قارچ‌ كش قوی محسوب می شود. این ادویه پر ویتامین در آشپزی مکزیکی ها و هندی ها کاربرد فراوانی دارد. به یاد داشته باشید هرجا نام زیره را شنیدید منظور زیره سبز می باشد، نه سیاه.

شما خوبان می توانید جهت اطلاع بیشتر در مورد خواص ادویه ها به وب سایت سبزدانه مراجعه کنید.

 

عضویت در باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان سبزدانه از آخرین تخفیف ها زود تر از همه مطلع شوید.

شرکت بازرگانی و صنایع غذایی سبزدانه هرمزان

سبزدانه هرمزان فعالیت خود را در زمینه تولید و عرضه محصولات بسته بندی شده کشاورزی شامل حبوبات ، غلات ، خشکبار و سویا از سال 1380 شروع نموده است.

سبزدانه را در فضای مجازی دنبال کنید

پست الکترونیکی

info@sabzdaneh.com

تلفن تماس

02188065250 - 02188065251

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران-میدان ونک-خیابان ملاصدرا-پلاک 242- طبقه 5 واحد 18