معرفی انواع غلات و خواص آن

 

معرفی انواع غلات و خواص آن

غلات از اصلی ترین منابع غذایی جهت تغذیه و قرار گیری در رژیم غذایی انسان به شمار می رود. متخصصان تغذیه گنجاندن انواع غلات را در برنامه غذایی روزانه ضروری دانسته اند، چرا که انواع ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را می توان در غلات به وفور یافت. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی چند مورد از مهمترین و پر استفاده ترین غلات و خواص موجود در آن ها بپردازیم.

گندم یکی از انواع غلات

گندم از مهمترین و در عین حال ضروری ترین غله در میان انواع غلات به شمار می آید. غذای اکثر مردم در جهان را این دانه پر خاصیت به خود اختصاص داده است. امروزه در بسیاری از کارخانه ها و شرکت ها در حوزه صنایع غذایی، گندم به صورت های مختلفی فرآوری و بسته بندی می گردد. گندم پوست کنده و بلغور گندم از جمله  محصولات بدست آمده از گندم است که به صورت فله و یا  بسته بندی در بازار موجود است. گندم از خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن برخوردار است. مهمترین عناصر موجود در این غله پر کاربرد، فیبر بسیار زیاد آن، کربوهیدرات و پروتئین می باشد. همچنین در مغز دانه گندم، مقدار زیادی ویتامین E  وجود دارد. از دیگر خواص گندم و فراورده های آن می توان به مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، مس، ید، پتاسیم، روی و ویتامین هایی نظیر B کمپلکس، B6 و … اشاره نمود. برخی از مهمترین خواص گندم در حفظ سلامتی بدن عبارتند از:

کنترل وزن: طبق تحقیقات صورت گرفته در حوزه صنایع غذایی، گندم کامل به عنوان یکی از غلات مفید در راستای کنترل و کاهش وزن به خصوص در خانم ها شناخته شده است.

افزایش انرژی: گندم با دارا بودن سطح بالایی از ویتامین B و همچنین کربوهیدرات، ضمن کسب انرژی، فرد را برای مدت زمان زیادی نیز سیر نگه می دارد.

بهبود متابولیسم بدن: گندم و فراورده های حاصل از آن مانند گندم پوست کنده، بلغور گندم و … به خاطر فیبر بالایی که دارند موجب بهبود متابولیسم و سوخت وساز مناسب بدن می شوند.

جو غله ای با ارزش

جو نیز یکی از انواع غلات با ارزش غذایی بسیار بالا می باشد که به خاطر خواصی که دارد، قرارگیری آن و فراورده های آن نظیر جو پوست کنده، بلغور جو و … در رژیم غذایی افراد در گروه های سنی مختلف از جمله کودکان و افراد مسن، بسیار ضروری است. از مهمترین ویتامین ها و املاح معدنی موجود در جو،  پروتئین، کلسیم، فیبر، کربوهیدرات، آهن، اکثر ویتامین های گروه B ، منیزیم، روی و … می باشد. اما نقش غله جو با توجه به خواصی که دارد، در سلامتی انسان و مقابله با انواع بیماری ها به شرح ذیل می باشد:

تنظیم فشار خون: غلات با توجه به فیبر بالایی که دارند در کاهش فشارخون افراد بسیار موثر هستند، علاوه بر این بخاطر غنی بودن از کلسیم، پتاسیم و منیزم نیز فشار خون را تنظیم می نماید.

حفاظت در برابر سرطان: لیگنان ماده موجود در جو بدن را در مقابل ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان سینه و … محافظت می نماید. همچنین سلنیم موجود در این غله پر خاصیت مواد سرطانزا را در بدن کاهش داده و باعث بهبود سلول های آسیب دیده از تومور می گردد.

موثر در کاهش حملات قلبی: ویتامین B3، فولات، فیبر و پتاسیم موجود در جو و فرآورده های آن با کاهش کلسترول خون،  بدن را در مقابل حمله های قلبی ایمن می سازد.

ترمیم بافت های آسیب دیده بدن: دانه جو سرشار از فسفر بوده و نقش مهمی در بازسازی و ترمیم سلول های آسیب دیده بدن دارد. همچنین فسفر روند استخوان سازی را در بدن تسریع می نماید.

 

 

ذرت از غلات بسیار خوشمزه

ذرت نیز از جمله انواع غلات است که به چندین روش فراوری و مورد استفاده قرار می گیرد. دانه تازه ذرت به عنوان گیاه و سبزی در غذاهایی مانند سوپ و … کاربرد دارد و دانه خشک شده ذرت نیز به عنوان ذرت بوداده و پاپ کورن و .. استفاده می شود. ذرت نیز ویتامین ها و املاح بسیار زیادی نظیر کربوهیدرات ها، آنتی اکسیدان، پروتئین، اسید فولیک، ویتامین B6، B12، C و … در خود جای داده است. اما این غله بسیار خوشمزه و پرخاصیت چه نقشی در سلامتی ما ایفا می کند؟

تقویت کننده بینایی: ذرت به خاطر داشتن ماده زیگزانتین و لوتئین باعث تقویت حس بینایی در فرد می گردد و بیماری هایی نظیر آب مروارید و ماکولا را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

رفع کم خونی: غله ذرت به خاطر داشتن سطح بالایی از آهن، اسید فولیک و ویتامین B12  تولید سلول های قرمز خون در بدن را افزایش داده و باعث رفع کم خونی فرد می گردد.

فواید ذرت برای زنان باردار: مصرف ذرت در زنان باردار به خاطر داشتن اسید فولیک برای جنین بسیار مفید است و از نقص عضو و ناهنجاری های مادرزادی جلوگیری می کند، ضمن اینکه به خاطر فیبر بسیار زیاد، مانع از ایجاد یبوست در زنان باردار می شود.

تامین انرژی و تقویت کننده بدن: ذرت از جمله غلات بسیار پر مصرف در رژیم غذایی ورزشکاران می باشد. کربوهیدرات موجود در ذرت، به کندی هضم می شود و این خاصیت باعث سیر نگه داشتن فرد در مدت زمان طولانی تری شده و بدین صورت، انرژی فرد را در تمرینات و فعالیت های ورزشی تامین می نماید.

حرف آخر

خواص غلات با توجه به مواردی که ذکر شد بسیار زیاد است و به همین خاطر گنجاندن انواع غلات از جمله گندم و فرآورده های آن مانند گندم پوست کنده و بلغور گندم، جو و فرآورده های آن نظیر جو پوست کنده، جو پرک و بلغور جو، ذرت، کینوا و … در برنامه غذایی روزانه افراد در تمام گروه های سنی بسیار ضروری است. شما می توانید از غلات تازه و با کیفیت بسته بندی شده مانند غلات سبزدانه استفاده نمایید.

 

عضویت در باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان سبزدانه از آخرین تخفیف ها زود تر از همه مطلع شوید.

شرکت بازرگانی و صنایع غذایی سبزدانه هرمزان

سبزدانه هرمزان فعالیت خود را در زمینه تولید و عرضه محصولات بسته بندی شده کشاورزی شامل حبوبات ، غلات ، خشکبار و سویا از سال 1380 شروع نموده است.

نماد اعتماد الکترونیک

سبزدانه را در فضای مجازی دنبال کنید

پست الکترونیکی

info@sabzdaneh.com

تلفن تماس

02188065250 - 02188065251

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران-میدان ونک-خیابان ملاصدرا-پلاک 242- طبقه 5 واحد 18