مواد افزودنی مفید در غذا های آماده چه چیزهایی می باشند؟

مواد افزودنی مفید در غذا های آماده چه چیزهایی می باشند؟

 

مواد افزودنی در غذاها

بسیاری از افراد بر این باورند که مواد افزودنی برای بدن مفید نمی باشند و بر این باورند که نباید از محصولاتی که دارای مواد افزودنی هستند استفاده کنند اما باید به آن ها بگوییم که باورشان درست نمی باشد و مواد افزودنی آنقدری هم که فکر می کنند بد نمی باشد. در ادامه ی مطلب می خواهیم شما را با مواد افزودنی که به غذاهای آماده اضافه می شوند آشنا کنیم تا شما اطلاعاتی در این زمینه به دست بیاورید و باور خود را نسبت به مواد افزودنی تغییر دهید.

خوب است بدانید که مواد شیمیایی زیادی تحت عنوان افزودنی به مواد غذایی افزوده می شود. مواد افزودنی شامل دو نوع طبیعی و مصنوعی می باشد و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی غذا ها تاثیر می گذارد و همچنین تاثیر زیادی بر روی بافت غذا و نگهداری آن ها دارد.

مواد افزودنی مفید در غذاهای آماده عبارتند از:

1-اسید ها:

اسیدها یک آنتی اکسیدان  بسیار قوی می باشند و به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده به مواد غذایی استفاده می شوند و رایج ترین اسید ها عبارتند از سیتریک اسید و آسکوربیک اسید.

2-عوامل ضد انعقاد:

این مواد مانع از چسبیدن پودر هایی از جمله پودر شیر می شوند و سدیم بی کربنات یا جوش شیرین جزء این دسته از افزودنی ها قرار می گیرد.

3-عوامل انباشته شده:

به افزودنی هایی گفته می شود که حجم ماده غذایی را افزایش می دهد بدون اینکه بر روی ارزش غذایی آن اثر منفی بگذارد.

4-رنگ غذا:

از این مواد برای جایگزین کردن رنگی که هنگام تولید مواد غذایی از بین رفته است و یا برای اینکه رنگ مواد غذایی زیبا تر و جذاب تر به نظر برسد از رنگ غذا استفاده می کنند.این مواد هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی در بازار وجود دارد و در واقع رنگ هایی که به صورت مصنوعی ساخته می شوند نسبت به رنگ های طبیعی ارزان تر و دارای کیفیت کمتری می باشند.سایت سبزدانه یکی از سایت های معتبر می باشد که شما برای خرید مواد غذایی خود می توانید به آن سایت مراجعه کنید و متوجه تفاوت سایت سبزدانه با سایر سایت ها از لحاظ کیفیت و قیمت شوید. پس با خیال راحت اگر به مواد غذایی نیاز داشتید به سایت سبزدانه سر بزنید و از آن جا خرید کنید.

مواد غذایی که شامل افزودنی می شوند

5-امولسیفایر ها:

وظیفه ی اصلی امولسیفایر ها این است که به آب و روغن کمک می کند تا در امولسیون با هم به خوبی ترکیب شوند مانند شیر همگن، بستنی، سس مایونز و دی گلیسرید ها.

6-پایدار کننده ها و تثبیت کننده ها: پایدار کننده ها باعث می شود که غذا بافت محکم تری داشته باشد و علاوه بر آن به پایداری امولسیون ها نیز کمک ویژه ای می کند.آگار و پکتین از مواد افزودنی هایی هستند که می توان آن ها را برای شما مثال زد و در تهیه ژله و مربا از آن ها استفاده می شود.

7-پرکننده ها:

پرکننده ها شبیه استابلایزر ها و امولسیفایر ها عمل می کنند. پر کننده ها همچنیو ویسکوزیته مواد غذایی را افزایش می دهند ولی باعث نمی شود که دیگر خواص مواد غذایی تغییر کند این مواد بیشتر از پروتئین ها و نشاسته به دست می آید از زانتانگام به عنوان پر کننده استفاده می کنند.

8-طعم دهنده ها:

طعم دهنده ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی قرار دارند و طبیعی آن ها بهتر و سالم تر از مصنوعی می باشد. در واقع طعم دهنده ها به منظور خوش طعم و عطر شدن مواد غذایی به آن ها اضافه می شوند و افزودن طعم دهنده ها علاوه بر خوش طعم کردن مواد غذایی باعث می شود تا افراد بیشتر مشتاق خرید این مواد غذایی شوند.

9-رطوبت دهنده ها:

رطوبت دهنده ها مانع از خشک شدن مواد غذایی می شوند به عنوان مثال گلیسیرینی که در آن ها وجود دارد یک رطوبت دهنده می باشد.

10-نگهدارنده ها:

نگهدارنده ها در واقع مانع از فاسد شدن مواد غذایی می شوند و در نتیجه شما می توانید برای مدت های طولانی هر ماده غذایی خود را در یخچال نگه دارید. نگهدارنده ها همچنین از فاسد شدن موادی که بر اثر فعالیت قارچ ها و باکتری ها ایجاد می شود به خوبی جلوگیری می کند. نگهدارنده ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که نگهدارنده های طبیعی شامل نمک، شکر و سرکه می باشد و نگهدارنده های مصنوعی شامل نیتریت ها و یا نیتریت سدیم می باشد. از این نیتریت ها به عنوان نگهدارنده مصنوعی به گوشت قرمز اضافه می کنند.

نان های خانگی نیز به دلیل اینکه مواد افزودنی ندارند بعد از گذشت سه الی چهار روز کپک می زنند اما نان هایی که از سوپر مارکت ها خریداری می کنیم به دلیل داشتن پروپیونات ها بیشتر از یک هفته سالم می مانند و کپک نمی زنند زیرا پروپیونات ها هستند که مانع از کپک زدن می شوند.

11-شیرین کننده ها:

شکر یا ساکارز و فروکتوز یا همان قند میوه ها شیرین کننده های طبیعی هستند که به مواد غذایی و یا میوه ها می افزایند. اما اسپلندا و سوکرالوز از شیرین کننده های مصنوعی می باشند و شیرین کننده های مصنوعی تقریبا بدون هیچگونه کالری می باشند و جالب است بدانید که این شیرین کننده ها برای افرادی که دچار اضافه وزن و یا دیابت هستند بسیار مناسب می باشد. از این شیرینی کننده ها می توان با نام های آسپارتام و ساخارین اشاره کرد.

افزودنی به میوه ها

عضویت در باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان سبزدانه از آخرین تخفیف ها زود تر از همه مطلع شوید.

شرکت بازرگانی و صنایع غذایی سبزدانه هرمزان

سبزدانه هرمزان فعالیت خود را در زمینه تولید و عرضه محصولات بسته بندی شده کشاورزی شامل حبوبات ، غلات ، خشکبار و سویا از سال 1380 شروع نموده است.

نماد اعتماد الکترونیک

سبزدانه را در فضای مجازی دنبال کنید

پست الکترونیکی

info@sabzdaneh.com

تلفن تماس

02188065250 - 02188065251

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران-میدان ونک-خیابان ملاصدرا-پلاک 242- طبقه 5 واحد 18