مواد غذایی سالم چه تعریفی دارند و چگونه می توان به یک رژیم غذایی سالم رسید؟

وقتی صحبت از غذا خوردن می شود گزینه های بسیار زیادی برای ما وجود دارد و عوامل بسیار زیادی تعیین کننده آن وعده غذایی می باشد که می تواند عواملی همچون مواد غذایی در دسترس، موقعیت مکانی ما، موقعیت زمانی در طول روز، عادت های ما، اوضاع روحی ما در لحظه تصمیم گیری، سیر یا گرسنه بودن، وضعیت مزاجی ما، قیمت مواد غذایی و … باشد. با این حال چیزی که همه ما روی آن بسیار تاکید داریم این است که مواد غذایی سالم مصرف کنیم و بتوانیم از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنیم. با ما همراه باشید تا راز سلامتی را همراه با محصولات سبزدانه برای شما بازگو کنیم.

مواد غذایی سالم همان موادی است که برای حفظ سلامتی و انرژی بدن به آن ها نیاز داریم

 

مواد غذایی سالم چه تعریفی دارند؟

شما هم احتمالا در انتخاب مواد غذایی سالم در فروشگاه ها دچار سردرگمی شده اید ! اغلب، هنگامی که شما به توضیحات بسته بندی محصولات غذایی یا برچسب های روی کالا ها نگاه می کنید اکثر آن ها به سلامت بودن تولیدات خود اشاره دارند ولی سلامت وعده های غذایی را چه چیزی تعیین می کند؟ آیا باید صرفا به استاندارد محصولات دقت کرد یا عوامل دیگر هم باید دست به دست هم بدهند تا یک وعده غذایی سالمی را تجربه کنیم؟
غذای سالم غذایی است که مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت ماندن بدن را به همراه انرژی مورد نیاز شما را فراهم می کند. آب ، کربوهیدرات ها، چربی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی همان مواد مغذی کلیدی برای ساختن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می باشد. البته وجود این مواد مغذی به تنهایی تمام ماجرا نیست و کیفیت تهیه و انتخاب این محصولات نیز مهم است که یکی از ویژگی های بارز محصولات سبزدانه گذر کردن آن ها از مراحل سختگیرانه کنترل کیفیت مطابق با استاندارد های ایران و جهان و اطمینان از انتخاب بهترین محصول ممکن برای مصرف کننده می باشد.

اهمیت درست خواندن لیبل محصولات غذایی

جدا از اینکه یک محصول سالم یا ناسالم باشد، اکثر کالا های استاندارد دارای لیبل کالا می باشد که اطلاعاتی در مورد محصول داخل بسته بندی را به ما می دهد. بر اساس یک تحقیق، 60 درصد از مشتریان در درک اطلاعات روی لیبل ها دچار اشتباه شده یا منظور آن را به سختی می فهمند.
یکی از مهمترین موارد در خواندن لیبل روی محصولات، نگاه کردن به کالری و انرژی محصول است، به عنوان مثال 160 کالری مقدار زیادی نیست و تنها به اندازه 2 شیرینی کوکی کوچک می شود ولی هنگامی که این عدد را برای باقی مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، حبوبات و … مقایسه می کنیم ، متوجه تفاوت های بالا در میزان انرژی ورودی به بدنمان می شویم. یکی از علل برتری محصولات سبزدانه نسبت به بسیاری از محصولات مشابه وجود لیبل های دقیق و کارشناسی شده بر روی محصولات است که به مشتریان عزیز کمک می کند تا رژیم غذایی خود را متناسب با نیاز های خود تنظیم کنند.

خواندن صحیح لیبل ها یک قدم صحیح در انتخاب رژیم غذایی سالم می باشد

توجه داشته باشید که عبارتی مانند ( بدون چربی ترانس) ، (کاملا طبیعی) یا (محتوی غلات کامل) ممکن است شما را در مورد سالم بودن محصول فریب دهد و ممکن است به دلیل انجام فرآوری به روی آن محصول ، ارزش غذایی آن افت کرده باشد و در این حالت در عمل مواد غذایی سالم و مفیدی را مصرف نکرده باشیم.

موادی که هنگام مطالعه لیبل ها باید به آن توجه کرد تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم شامل محصولات زیر می شود:

  • شکر
  • سدیم
  • پروتئین
  • ویتامین ها
  • کالری

اهمیت وجود ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی سالم

متخصصان تغذیه همیشه مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را در جیره روزانه توصیه کرده اند، چرا که حفظ سلامتی ما با وجود این ریز مغذی ها امکان پذیر است و در صورت به هم خوردن میزان آن ها در بدن ما، سلامتی ما به خطر می افتد. این مواد با نسبت های گوناگون در محصولات غذایی سبزدانه به وفور وجود دارند و با راهنمایی های روی لیبل های محصولات که گاها غنی شده با برخی مواد می باشند می توانیم در رژیم خود تعادل را برقرار کنیم و از مواد غذایی سالم بهره ببریم .  مواد معدنی و مغذی مهم به شرح زیر می باشد:

  • کلسیم: رژیم غذایی با کلسیم بالا به خصوص در سنین بالا در زنان و مردان موجب پیشگیری از پوکی استخوان خواهد شد.
  • آهن: وجود آهن برای حفظ هموگلوبین خون بسیار حیاتی است، این ماده معدنی در زنان به دلیل عادت ماهیانه و از دست رفتن خون مهمتر می باشد و توصیه می شود که زنان روزانه 18 میلی گرم آهن مصرف کنند.
  • اسید های چرب امگا 3: این ماده دارای خاصیت ضد التهاب بوده و کاهش آن می تواند منجر به ایجاد بیماری های قلبی شود.
  • ویتامین های گروه B : این ویتامین ها برای آزاد سازی انرژی و تنظیم سوخت و ساز، و ساخت پروتئین و سلول در بدن ما نقش حیاتی دارد.
  • ویتامین A : دارای نقش اساسی در حفظ سلامت سلولها و حفاظت از بینایی
  • ویتامین D وK : این ویتامین ها در ساخت و تشکیل استخوان ها نقشی اساسی دارند و بدون آن ها استخوان های ما نرم خواهند شد.
  • ویتامین E : این ویتامین خود در تولید ویتامین A نقش دارد و علاوه بر این در بدن مسئولیت آنتی اکسیدانی دارد که موجب حفظ سلول های بدن از رادیکال های آزاد و جلوگیری از پیری می گردد.
  • ویتامین C : این ویتامین نیز نقش آنتی اکسیدانی دارد و همچنین در متعادل نگه داشتن عناصر و فشار خون نقش دارد.
  • سایر مواد معدنی نظیر گوگرد، روی، منیزیم، ید ، مس و … نیز دارای حدود ایده آل می باشند که کم یا زیاد شدن آن ها بدن را دچار عوارض خاصی خواهد کرد و متعادل نگه داشتن آن ها در بدن بسیار مهم می باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی برای یک رژیم سالم حیاتی می باشد

عضویت در باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان سبزدانه از آخرین تخفیف ها زود تر از همه مطلع شوید.

شرکت بازرگانی و صنایع غذایی سبزدانه هرمزان

سبزدانه هرمزان فعالیت خود را در زمینه تولید و عرضه محصولات بسته بندی شده کشاورزی شامل حبوبات ، غلات ، خشکبار و سویا از سال 1380 شروع نموده است.

نماد اعتماد الکترونیک

سبزدانه را در فضای مجازی دنبال کنید

پست الکترونیکی

info@sabzdaneh.com

تلفن تماس

02188065250 - 02188065251

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران-میدان ونک-خیابان ملاصدرا-پلاک 242- طبقه 5 واحد 18