بررسی خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه

معرفی سرکه و موارد استفاده آن

در این مقاله به بررسی خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه، می پردازیم شما خوبان می توانید جهت اطلاع بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید. سرکه یک مایع غیر رسمی، ارزان قیمت و زیست تخریب پذیر می باشد که از گذشته تا حالا علاوه بر مصرف در ترشیجات یک ضدعفونی کننده قوی به حساب آمده است.

خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه

در حال حاضر به خاطر شیوع ویروس کرونا، که مواد ضدعفونی کننده کم یاب است سرکه می تواند یک ضدعفونی کننده قوی برای از بین بردن میکروب ها محسوب شود. چرا که سرکه سرشار از اسید استیک است که این اسید به تنهایی می‌تواند ویروس ها و باکتری‌ها را از راه چربی های تشکیل دهنده و تغییر شیمیایی پروتئین‌ها و همچنین از بین بردن ساختار‌های سلولی آنها، نابود کند. مطالعات نشان داده که سرکه مالت مثل مایع ظرفشویی و مایع سفید کننده می تواند ویروس آنفولانزا را نابود کند.

چگونگی استفاده از سرکه برای تمیز کردن خانه

از خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه این است که می تواند در جرم زدایی و تمیز کردن حمام، سطوح مختلف آشپزخانه، موزاییک کف اتاق ها، توالت و . . . کمک شایانی کند. برای تمیز کردن این سطوح باید ابتدا سطوح مورد نظر را با آب جوش و مایع شوینده شستشو دهیم سپس مشخص کنیم که کدام قسمت نیاز به ضدعفونی کردن دارد. سپس می توانید جاهایی که لازم است ضدعفونی شود سرکه را به مدت ده تا بیست دقیقه روی آن ریخته و سپس شستشو می دهید. مواد ضدعفونی کننده همچون سرکه اثربخشی زیادتری نسبت به سایر مواد ضدعفونی کننده دارد. اگر قصد دارید علاوه بر این که سطوح را تمیز کنید آن را ضدعفونی کنید نخست از آب داغ با مواد شوینده برای تمیز کردن سطح مورد نظر استفاده کنید. در مرحله بعد باید به جای مصرف ضدعفونی کننده‌ های تجاری، از پدهای الکلی یا سرکه استفاده کنید چرا که مواد سمی کمتری دارند.

چگونگی استفاده از سرکه در تمیز کردن وسایل

 

مهمترین خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه چیست؟

سرکه سیب یکی از موثرترین مواد برای از بین بردن باکتری ‌ها و عفونت‌ های معده است. سرو یک قاشق غذاخوری سرکه می تواند باکتری های معده را از بین ببرد. همچنین سرکه سیب در بهبود اسپاسم روده موثر است و اسید لاکتیک موجود در بدن را، اسید آمینه سرکه مانند یک معجزه از بین می برد. بر اثر فعالیت سخت بدن و تمرین های ورزشی اسید لاکتیک ساخته می شود. از دیگر خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه این است که به خاطر وجود آنزیم در آن خستگی بدن را رفع می کند. سرو یک لیوان آب سرد با دو قاشق سرکه سیب اثری جادویی در رفع خستگی دارد. وقتی در ناحیه گلو احساس سوزش و درد دارید، کمی سرکه سیب میل کنید یا می توانید نصف لیوان آب را با سه قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید و هر یک ساعت آن را قرقره کنید.

 

سرکه یک ضدعفونی کننده قوی

 

وجود بتا کاروتن در سرکه که یک نوع آنتی اکسیدان قوی است، رادیکال های آزاد بدن را دفع می کند بنابراین سرکه تا حدود زیادی از بروز بیماری سرطان پیشگیری می کند. رادیکال های آزاد بدن می تواند پیری زودرس بوجود آورد و سلول های بدن را نابود کند. علاونه بر وجود بتاکاروتن، وجود پکتین موجود در سرکه که یک نوع فیبر غذایی است می تواند سرطان را از بدن دفع کند.

ضدعفونی کردن ویروس کرونا با سرکه

از خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه این است که ویروس کرونا را ضدعفونی می کند. چرا که ضد عفونی کردن سطوح از مهمترین توصیه ‌های سازمان بهداشت برای پیشگیری از ویروس کرونا است.

بنابراین می توان گفت که سرکه یک انتخاب خوب برای نابود کردن ویروس و میکروب‌ها باشد. سرکه مورد تایید در فهرست ضدعفونی‌کننده‌ های خانگی است اما مصرف آن به جای مایع سفیدکننده یا الکل جایز نیست. به هیچ عنوان نباید ماده ضدعفونی‌کننده با سرکه ترکیب شود چرا که یک اسید خورنده ‌ای به وجود می آورد که می‌تواند اثر تحریک‌کننده ای روی سیستم تنفسی، پوست و همچنین چشم‌ها داشته باشد.

 

خواص سرکه سیب

 

از بین بردن آلودگی های آشپزخانه با سرکه

سرکه به تنهایی می تواند هر نوع از وسایل و سطوح را ضدعفونی و پاکسازی کند. برای ضدعفونی کردن قسمت های مختلف کابینت ها، سرامیک و یخچال می توانید از سرکه سفید استفاده کنید، برای این کار نخست مقداری سرکه را به دستمال آغشته کرده و سپس روی سطوح مورد نظر بکشید، سپس بعد از تمیز شدن آلودگی روی سطوح دستمال را با آب نم دار کنید و دوباره روی سطح بکشید. از دیگر خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه این است که در ضدعفونی و پاکسازی انواع سبزیجات، ماشین ظرفشویی و لباس های داخل ماشین لباسشویی بسیار موثر است. برای پاک کردن ماشین لباسشویی وقتی که خالی از لباس است، یک لیوان سرکه ریخته و آن را روشن کنید. همچنین لکه های سرسخت روی لباس ها را سرکه می تواند پاک و تمیز کند. از محلول آب و سرکه به یک اندازه نیز در پاک کردن کف شورها و سطوح می توان استفاده کرد و نتیجه عالی آن را دید. همچنین مخلوط سرکه با آب گرم برای از بین بردن لکه های روی فرش، مبل و پرده مناسب است.

تاثیر سرکه برای ویروس کرونا

 

نکته: برای استفاده از سرکه همیشه محتاط باشید یعنی ابتدا باید محلول سرکه را بر روی گوشه کوچکی از سطح مورد نظر تست کرده و اگر مشکل خاصی به وجود نیامد می توانید کار ضدعفونی را ادامه دهید.

شما خوبان می توانید جهت اطلاع بیشتر در رابطه با خاصیت ضدعفونی کنندگی سرکه به وب سایت sabzdaneh.com مراجعه کنید.

 

 

عضویت در باشگاه مشتریان

با عضویت در باشگاه مشتریان سبزدانه از آخرین تخفیف ها زود تر از همه مطلع شوید.

شرکت بازرگانی و صنایع غذایی سبزدانه هرمزان

سبزدانه هرمزان فعالیت خود را در زمینه تولید و عرضه محصولات بسته بندی شده کشاورزی شامل حبوبات ، غلات ، خشکبار و سویا از سال 1380 شروع نموده است.

سبزدانه را در فضای مجازی دنبال کنید

پست الکترونیکی

info@sabzdaneh.com

تلفن تماس

02188065250 - 02188065251

آدرس ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران-میدان ونک-خیابان ملاصدرا-پلاک 242- طبقه 5 واحد 18